Sunday 31 March 2013

For Sharing

Terbang tinggi dan tinggi tetap tinggi ~ AYAH ~

Puteri..
Pada hari ini kamu lahir, puteri pertama ayah bertapa bangganya ayah apabila 9bulan ayah menanti kehadiranmu dari dalam perut ibu. 9bulan yang puteri ayah lalui, ayahlah orang yang sentiasa ada dibelakang ibumu yang membantu ibu kadangkala ayah letih juga tetapi segala keletihan ayah berbaloi apabila puteri selamat dilahirkan. Iras wajah mirip juga muka ayah ye. Indah sungguh puteri ayah, 7hari usia puteriku ayah meraikan kamu dengan majlis akikah walaupun sederhana ayah tetap inginkan yang terbaik untuk puteri ayah. Bertapa sayangnya ayah pada kamu.

Pada hari pertama ayah menghantar kamu kesekolah waktu itu ayah terfikir akan tiba saat puteri ayah akan meningalkan ayah tetapi anakku itu adalah jalan untuk menuju kearah kegemilangan, balik dari sekolah bangganya ayah apabila anak yang ayah besarkan sudah pandai mengeja “father” dalam bahasa English bukan setakat itu puteri juga telah pandai membantu ayah mengira wang untuk membayar bil2 elektrik & air untuk rumah kita. Puteri pandai mengambil hati ayah walaupun kadangkala ayah cukup letih untuk melayan anak ayah.

 Pada seusia 8tahun puteri kehilangan ibu, ayah tengok puteri waktu itu ayah nak tangung semua  kesedihan yang puteri lalui walaupun ayah tidak tertangung tapi tidak pernah ayah titiskan airmata depan puteri, ayah nak puteri kuat dan tabah macam ayah. Hidup kita jadi berbeza selepas ibu tiada dalam kehidupan puteri pula bersedih dan tidak mahu ke sekolah, berkat doa ayah puteri dapat terima keadaaan tanpa ibu disisi. Nenek dan sahabat meminta ayah untuk bernikah lagi namun ayah risau puteri akan memberontak, ayah tahu puteri mencintai ibu lebih dari ayah mencintai ibu sebab lepas kehadiran puteri cinta ayah pada ibu telah dibahagikan kepada puteri. Puteri kelamkabut ayah besarkan kamu tanpa seorang isteri yang perlu ada sebagai tulang belakang ayah.

 Ibu juga pernah berpesan pada puteri selera makan puteri akan ikut selera makan ayahnya, walaupun ayah suka makanan pedas tapi ayah kena faham makanan pedas tak sesuai dengan puteri, sepanjang puteri membesar ayah terpaksa tingalkan makanan pedas yang ayah suka mulanya ayah tak ada selera betul nak makan makanan kanak-kanak, ayah kerja jadi terpaksa masak sekali untuk kita waktu kterhad ayah risau nak bagi puteri makan fastfood takut kandungan makanan akan memberi kesan kepada puteri. Sering juga perut ayah masuk angin sebab kurang makan selera makan ayah juga tak lalu tanpa makanan pedas sampai ayah menghidap gastric.  Setiap kali selesai memasak ayah akan berdoa semoga masakan ayah akan menjadikan puteri anak  yang solehah dan mendengar kata macam arwah ibu selalu buat, walaupun kadang puteri suka kata ayah ini asalkan rezeki halal sudahlah tetapi nak keberkatan itu puteriku. Harapan ayah puteri bila mempunyai keluarga sendiri akan amalkan amalan yang sama.

 Puteri membesar tanpa ibu walaupun puteri agak kasar namun ayah tetap berusaha agar puteri tidak jadi kasar macam ayah, terkenang ayah bila ayah suruh berlagak perempuan sikit tapi puteri akan cakap nak jadi macam ayah! ayah kan lelaki wahai anak. Harap puteri ingat pesan ayah lemah lembut itu sifat seorang wanita. Hari ini ayah hantar puteri ke sekolah berasrama walaupun puteri tidak mahu tujuan ayah puteri dapat bergaul dengan rakan perempuan yang lain, ayah risau puteri terus jadi kasar. Doa yang tanpa hujung ayah titipkan setiap hari  untuk puteri semua berjalan dengan lancer, anak ayah pula makin dewasa jelas sekali perubahan pada puteri. Dulu puteri tak pandai nak bergaya tapi kini puteri dah pandai ikut trend tudung terkini tidak apalah asal puteri pandai jaga aurat jaga diri teringat ayah dahulu tiap2 pagi ayah yang pakaikan tudung walaupun bengot  sikit tapi tetap comel puteri ayah di mata ayah. Dulu puteri Cuma memakai seluar track shout tetapi sekarang pakai jeans.

 Harini puteri  berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti jauhnya puteri dengan ayah tiap2 hari ayah risau memikirkan puteri hanya ALLAH tahu bagaimana gundahnya puteri jauh dengan ayah, ayah risau bila lihat berita dan bermacam2 masalah social remaja. Dulu waktu kecil puteri suka membangkang bila melihat gejala mereka marah benar puteri namun cepat2 ayah ajarkan puteri beristhifar. Alhamdullilah puteri ayah mula berjinak2 memakai tudung labuh hampir semua rakan puteri di IPTA juga begitu , tenang sunguh hati ayah bila puteri mula mengikut dressup arwah ibu,dan pandai memilih kawan tak sia-sia ayah  bila terpandang puteri ibarat memandang setanggi syurga ayah  iaitu ibumu. Mudahan kita semua akan berkumpul semula di syurga inilah impian ibu dan ayah puteri. Hari berganti hari puteri memang sudah cukup sempurna pada ayah tuturkata puteri menenangkan ayah, lebih ayah bangga adalah apabila puteri serahkan semua urusan jodoh pada ayah untuk memilih yang terbaik untuk puteri, puas ayah mencari tetapi ada sahaja yang ayah tak berkenan. Maafkan ayah nak kesempurnaan untuk puteri. Calon idaman puteri yang beragama tapi bagi ayah tidak cukup hanya beragama biarlah beragama dan berharta. Agar puteri tidak  hidup susah.

kini anak ayah dah cukup dewasa.. ayah faham dan terlalu fhm anak ayah adalah segalanya anak yang akan membelai ayah semula apabila ayah tua, anak yang akan membersihkan ayah apabila ayah tidak upaya. menyuapkan ayah bila ayah tidak selera.

No comments: